Maryline Lapaire

Sport- en prestatiepsycholoog

  • Mijn spel is beter geworden

    “Dankzij de ondersteuning van Maryline ben ik mentaal gegroeid. Op de momenten waar vroeger emoties en frustratie in de weg stonden, kan ik nu mijn focus terughalen en meer uit mijn spel halen. Hierdoor is het plezier terug, kan ik meer genieten en is mijn spel beter geworden.”

    - Tennisser
  • Meer bij mezelf blijven

    “Het WK ging super goed! Ik heb elke wedstrijd goed gespeeld, was totaal niet gestrest over mijn prestatie en over de mening van anderen. Door de mentale training ben ik veel minder zenuwachtig voor wedstrijden met het Nederlands team. Ik ben bewuster geworden van wie ik ben, in mijn sport en daarbuiten. Nu blijf ik meer bij mezelf.”

    - IJshockeyster
  • Oplossingen die bij mij passen

    “Vaak hoorde ik over jonge talenten die de top niet halen als ze mentaal niet sterk zijn, maar pas sinds de gesprekken met Maryline begrijp ik wat men daarmee bedoelt. Ze luistert altijd goed naar me, komt niet zomaar met adviezen en zoekt samen met mij naar oplossingen die bij mij passen. Ik leer veel tijdens die individuele sessies en vind ze nog steeds heel waardevol.”

    - Voetballer
  • Vooral veel meer zelfvertrouwen gekregen

    “Dankzij de mentale begeleiding is er veel meer rust in mijn hoofd en heb ik vooral super veel zelfvertrouwen gekregen. Ik vond de sessies heel fijn, ik voelde me echt begrepen en kon alles kwijt. We zochten telkens samen naar oplossingen die bij mij passen. Na elke sessie was ik weer blij dat ik was geweest.”

    - Paardrijdster
  • Een antwoord op tegenslagen

    “Door de begeleiding van Maryline zijn we vooral een weerbaarder team geworden. We hebben nu een antwoord op tegenslagen, iets dat we voorheen niet hadden. We hebben beter leren omgaan met wedstrijdspanning door het anders te interpreteren. Al met al een waardevolle prikkel voor de jongens.”

    - Jeffrey de Visscher (voetbaltrainer)
  • Gedachtepatronen in mijn hoofd doorbreken

    “Maryline heeft mij zeer professioneel ondersteund in de voorbereiding op de verdediging van mijn proefschrift. Met haar hulp lukte het me bepaalde gedachtepatronen te doorbreken. Daarnaast geeft ze ook praktische tips, die mij goed geholpen hebben tijdens de presentatie. Maryline is professioneel en erg goed in haar vak.”

    - Gepromoveerde orthodontist
  • Meer plezier in het tennissen

    “De mentale training was veel minder zweverig dan ik van tevoren dacht. Ik vond de begeleiding helder en de dingen die we bespraken kon ik praktisch toepassen. Ik ben rustiger in mijn hoofd, kan beter omgaan met tegenslagen en heb meer plezier gekregen!”

    - Tennisser (jeugd)
  • Minder nadenken over wat anderen van me denken

    “Ik was eerst een beetje nerveus omdat ik niet zo makkelijk het achterste van m’n tong laat zien. Maar door de professionele werkwijze van Maryline voelde ik me eigenlijk continu op m’n gemak. Ik heb de neiging om teveel na te denken over wat een ander van me denkt. Maryline heeft me geholpen om verschillende sociale situaties anders te bekijken, zodat ik mezelf kan blijven.”

    - Jesse Wijnans (danser)
  • Veel rustiger geworden

    “Ik was echt bang dat stress en zenuwen bij mij hoorden en nooit meer weg zouden gaan. Nu weet ik hoe ik ermee om moet gaan en ben ik veel rustiger geworden. Ik kijk op een andere manier naar fouten maken en naar mijn negatieve of perfectionistische gedachten. Ik kijk tegenwoordig realistischer naar mezelf en dat is heel fijn.”

    - Paardrijdster
  • Haar kennis wordt persoonlijk op jou afgestemd

    “De sessies met Maryline hebben mij enorm geholpen om realistischer doelen te stellen en om te leren kijken naar het proces in plaats van alleen naar resultaten. Maryline denkt écht met je mee en heeft veel kennis in huis die ze, goed afgestemd op jouw situatie, met je deelt én samen met jou in de praktijk brengt. Top!”

    - Muzikant

Sportpsychologie en optimaal presteren

Betere prestaties voor iedereen

Sporters en andere high-perfomers komen bij me om te werken aan hun focus, vaker in de flow te komen, zich doelgericht te ontwikkelen of te werken aan hun mindset. Ook sporters die merken dat ze doorgaans tijdens trainingen beter presteren dan tijdens wedstrijden zie ik regelmatig. Zij willen leren presteren onder druk.

Ook trainers / coaches willen tegenwoordig steeds meer aandacht besteden aan sportpsychologie. Zowel het eigen functioneren als de prestaties van de sporter(s) worden dan onder handen genomen.

Van goed naar beter

Voor het leveren van een optimale prestatie is meer nodig dan techniek, tactiek en een goede fysieke conditie. Het is net zo belangrijk om mentaal vaardig te zijn, en ook dit is te trainen. Het leveren van topprestaties hangt niet af van toeval, maar is iets waar je heel bewust naartoe kunt werken. Met mentale begeleiding oefen je je mentale vaardigheden. Ontdek waar jouw winst te behalen valt, zodat je nog beter gaat presteren.

Wanneer iets je in de weg staat

Presteer je tijdens trainingen opvallend beter dan tijdens de wedstrijd? Heb je moeite om je focus te behouden op belangrijke momenten? Werkt wedstrijdspanning je prestaties tegen? Een sport- en prestatiepsycholoog kan je met dit soort onderwerpen helpen. Je gaat praktisch werken aan de doelen die we samen opstellen. Ga aan de slag en haal weer het maximale uit jezelf.

Individuele begeleiding

Tijdens deze individuele sessies word je je als sporter meer bewust van je eigen prestatiegedrag. Je leert wat je al goed doet en waar winst te boeken is, en krijgt praktische tools aangeboden om je prestaties te optimaliseren.

Begeleiding trainer / coach

Met sportpsychologische ondersteuning kom je er als trainer / coach achter welke mentale aspecten meespelen in de prestaties van jouw team. Je leert wat er al goed gaat en wat er beter kan, en krijgt praktische tools aangeboden om de prestaties van het team te optimaliseren.

Zakelijke begeleiding

Mentale succesfactoren uit de topsport worden vertaald naar de werkvloer. Je wordt je bewust van het prestatiegedrag van jezelf, je team of de organisatie. Met behulp van praktische tools werk je aan je mentale vaardigheden om optimaal te functioneren.